TOD Glokom Birimi Başkanı Prof. Dr. Kıvanç Güngör: “Deprem Bölgesindeki İllerde Mobil Göz Muayenesi Hizmeti İçin Çalışmalarımızı Sürdürüyoruz.”

Her yıl mart ayının ikinci haftası “Dünya Glokom Haftası” olarak kutlanıyor. Toplumda hastalığa yönelik bilinci artırmak amacıyla bilgileri kamuoyuyla paylaşan Türk Oftalmoloji Derneği (TOD) Glokom Birimi Başkanı Prof. Dr. Kıvanç Güngör, deprem bölgesindeki insanların göz sağlığını korumalarına yönelik yaptıkları çalışmalara da değindi. Prof. Dr. Güngör, “Afet bölgesinde mobil göz muayene hizmeti vermek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.” dedi.

DEPREM BÖLGESİNDE YAKLAŞIK 300 BİN GLOKOM HASTASI VAR

TOD Glokom Birimi Başkanı Prof. Dr. Kıvanç Güngör yaptığı açıklamada şu bilgileri verdi: “Ülkemizde 2 milyon glokom hastası olduğu tahmininden hareket edersek, yaklaşık 300 binden fazlasının deprem bölgesinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu hastaların görme kaybı yaşamamaları için takip ve tedavilerinin aksamaması amacıyla, gerekli önlemleri almaya çalışıyoruz. Bu kapsamda Türk Oftalmoloji Derneği olarak deprem bölgesindeki illerde mobil göz muayenesi hizmeti vermek üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”

Prof. Dr. Güngör, glokom hastalığının, görme yolundaki sinir hücrelerini bozduğuna dikkati çekerek, “Hastalığın önemli nedenlerinden biri, hastaların çoğunda yükselen göz tansiyonunun, göz sinirindeki kan dolaşımı ile beslenmesini bozması ve bu basıncın sinir hücrelerinde harabiyet oluşturmasıdır. Göz sinirinde oluşan hasarın geri dönüşü yoktur. Bu nedenle erken tanı ve tedavi çok önemlidir.” ifadesini kullandı.

DÜNYADA 6 BUÇUK MİLYON İNSAN GÖRME KAYBI YAŞADI

Hastalığın doğuştan itibaren her yaşta görülebildiğini, ancak genellikle 40 yaşlarından sonra ortaya çıktığını ifade eden Prof. Dr. Güngör, yaş ilerledikçe bunun görülme sıklığının arttığını ve glokomun birçok tipinin kadınlarda daha sık görüldüğünü belirterek, doğumsal olanlara ise erkeklerde daha sık rastlandığını belirtti.

Türkiye ve dünyada göz tansiyonunun görülme sıklığını aktaran Prof. Dr. Güngör, şöyle devam etti: “Dünyada glokomlu kişilerin sayısı, özellikle 40’lı ve 80’li yaşlar arasında geçtiğimiz yıllarda 70 milyonlardayken 2050’li yıllarda bu sayının en az iki katına çıkacağı düşünülmektedir. Kırk yaş üstünde glokom görülme olasılığı yüzde 2 civarındadır. Bu hastalık nedeniyle 6 buçuk milyon insan görme kaybı yaşamasına sebep olmuştur. Ülkemizde görülme sıklığı yüzde 2-2,5’tur. Türkiye’de tanı konmuş glokomlu hasta sayısı 500 bin civarındadır. Ancak glokomlu sayısının bunun 4 katı olduğu tahmin edilmektedir. Diğer bir deyişle yaklaşık 2 milyon hastanın 1 buçuk milyonu henüz tedaviye kavuşamamıştır.”

TEDAVİ YÖNTEMLERİ

Belli aralıklarla göz siniri üzerinde cihazlarla yapılan değerlendirmelerde hasar saptanırsa damlalarla göz tansiyonunu düşürmek ve görme alanındaki kaybı durdurmak gerektiğini belirten Prof. Dr. Güngör, “Eğer ilaç tedavisinden olumlu sonuç alamazsak lazer uygulamaları ve ameliyatlara gereksinim olmaktadır. Lazer ve cerrahi işlemler hastanın klinik durumuna göre farklı tekniklerle uygulanabilmektedir. Tedavi için geç kalınırsa ya da yetersiz olursa glokom körlükle sonuçlanabilmektedir.” uyarısında bulundu.