SİNEMADA ALTIN ORAN

SİNEMADA EKRAN ÇİFT TARAFLI BİR YÜZDÜR. HEM SEYİRCİNİN KENDİSİNE BAKTIĞI HEM DE SEYİRCİYE BAKAN BİR YÜZ… BU GÖRÜNEN YÜZÜ ALTIN ORAN’A DÖNÜŞTÜRMEK İSE
SİNEMA SANATININ ETKİSİNİ ARTIRMAKTADIR.

Sinemanın görünen yüzü olan ekranda sahnenin konumlanması çok önemlidir. Yönetmenler, her sahnede hangi ölçeği kullanacağına, hangi sahneyi hangi açıdan görüntüleyeceğine çekimlere başlamadan önce karar verir. Kendi tarzlarına, konulara uygun olarak planlar detaylıca gözden geçirilir. Çoklu kamera kullanımlarında en uygun kadraj, kompozisyon kurgu sırasında seçilir.

Sinemanın görünen yüzü ekranda, Altın Oran bazen bilinçli bazen de bilinçsizce kullanılmaktadır. Sinemada ve fotoğraf sanatında 1/3 kuralı en çok kullanılan orandır ve Altın Oran’ın kabaca hesaplanmasıyla bulunmuştur. Altın Oran Kuralı adıyla da bilinen bu kural kullanıldığında Altın Oran değerine yaklaşılmaktadır.

Altın Oran’ı hesaplayarak sahnelerinde kullanan, The Godfather üçlemesi de dâhil olmak üzere birçok filmde görev almış olan film editörü, yönetmen ve aynı zamanda ses tasarımcısı Walter Murch, Vimeo Sayfası’nda Ingred Bergman başta olmak üzere birçok sanatçının yüz fotoğrafları üzerinden bu eşsiz altın oranlamadan bahsetmedir, bununla birlikte “Suddenly Something Clicked” ismiyle 2023’te çıkaracağı kitabında Altın Oran’ın sinemadaki etkisine yönelik detaylı bilgileri ve düşünceleri paylaşacağı müjdesini de vermektedir.

Murch’un verdiği bilgilere göre önce sinema ekranında Altın Oran noktaları saptanır ve görüntü yönetmeni, insan yüzlerini bu Altın Oran’a uygun olarak çerçeveler. Nasıl ki insan yüzünde gözler, saç çizgisi ile çene arasındaki Altın Oran’da bulunur, ekran yüzeyinde de yine altın oran çizgisine gözler yerleştirilir. Özellikle yakın ve orta plan çekimlerde bu konumlandırma önem kazanmaktadır. Böylece Altın Oran çizgisindeki gözler, izleyicilere en doğal şekilde bakar, en doğal şekilde oyuncunun gözleri izleyiciyle buluşur.

ALTIN ORAN ÇİZGİSİNE YERLEŞTİRİLEN GÖZLER, İZLEYİCİLERE EN DOĞAL ŞEKİLDE BAKAR, EN DOĞAL ŞEKİLDE OYUNCUNUN GÖZLERİ İZLEYİCİYLE BULUŞUR

Murch, insan yüzündeki Altın Oranları şu şekilde bulabileceğimizi belirtmektedir: Göz bebeğinden çeneye olan ölçümün, göz bebeğinden saç hizasına olan oranı. Burun deliklerinden çeneye olan kısmın, burun deliklerinden göz bebeğine olan oranı. Göz bebeğinden saç hizasına olan kısımla, göz bebeğinden burun deliklerine olan kısmın oranı. Göz bebeğinden dudaklara olan kısmın, dudaklardan çeneye olan kısma oranı. Dudak çizgisinden çeneye olan kısmın, dudak çizgisinden burun deliklerine olan kısmı Altın Oran’dır.

Sinema sanatı; hem insan yüzünü hem de genel çekim kadrajlarını estetik olarak ekrana sunmak amacıyla altın oranı kullanmaya ve en uygun ekran yerleştirilme yöntemlerini araştırmaya devam edecektir.

 

Ophthalmology Life